Schweizermeisterschaft 2018 Standard & Latein
Die Veranstaltung
Der Ticino Danza Sport Club TDSC lud ins Tessin zur Schweizermeisterschaft. In der Sporthalle Palapenz wurden gute Bedingungen für eine mehrtägige Tanzsportveranstaltung geboten. Vor und nach der SM hat der Tessiner Club mehrere internationale WDSF-Turniere verschiedenster Kategorien angeboten.
Leider fanden jedoch auch an der SM nur wenige Zuschauer ins Palapenz. So fand diese hauptsächlich unter den Augen von Insidern statt.
Zusammen mit den K- und den DC-Kategorien stand am Samstag ein volles Programm an, auch wenn lediglich nur ca. 75 Paare einen Start gemeldet hatten.
In den Hauptkategorien Standard & Latein durfte mit sehr spannenden Titelkämpfen gerechnet werden. Viele Fragen konnte man sich bereits im Vorfeld stellen.
Latein
Würden Pitt & Tiara Wibawa nach zwei Silbermedaillen nun nach Gold greifen? Würde Alessia Gigli mit ihrem neuen tschechischen Partner Matyáš Adamec schon bereit sein um sich einen Titel zu holen? Würde es dieses Jahr einem Paar gelingen den Final zu dominieren? Oder würde wiederum aufgrund von sehr vergleichbarem Leistungsniveau der Paare eine überraschende Rangliste resultieren?
Nein, nicht dieses Jahr!
Matyáš & Alessia dominierten von Beginn weg klar und liessen keine Frage offen, wer am Abend zuvorderst um den Titel kämpfen würde.
Luca Bussoletti hat in Abwesenheit von Tjasa Vulic für uns die Paare genauer analysiert:
1° PLACE
MATYAS ADAMEC & ALESSIA-ALLEGRA GIGLI: a new partnership with a great future. A good choice of look for their style of dance and a great level of performance throughout the competition. Feet lose contact with the floor frequently where this technical detail should be present but overall a well-deserved win and title of Swiss national champions.
2° PLACE
PITT ALEXANDER WIBAWA & TIARA- SOPHIA WIBAWA: a couple which attracts audience’s attention immediately. A frequent mistake by Tiara of dancing with bent knees spoils her otherwise well-coordinated performance but their energy and well-executed, interesting choreography was what I appreciated greatly.
3° PLACE
VIKTOR VALENTIN LES & ANGELA LANDOLFI: last year’s champions presented a performance which was mature but looked at moments unrehearsed. Loss of balance and connection happened to often to enable them to reconfirm last year’s result.
4° PLACE
DAVIDE CORRODI & MAJA KUCHARCZY : just like in the standard section, this couple’s performance was characterised by their great energy. Good use of contrast of speed made them interesting to watch and future work on foot actions and balance will enhance their natural abilities, making them the couple to watch for the future.
5° PLACE
DAVID BUCHEL & FLAVIA LANDOLFI: again a very elegant look from this couple. Just like in standard dances, they dance well but tend to be invisible due to a lack of energy in their performance. While I can appreciate them always looking balanced I would like to see them increase the amount of body actions, usage of body weight and overall energy level.
6° PLACE
PHILIPP HOFSTETTER & ANISSIA ENES: a visible loss of energy in the final round prevented them from reachinga better end result. Good expression and a natural ability to communicate with the audience will surely be a great asset for the future.
Standard
Auch im Standard zeichnete sich im Verlaufe der Saison ein sehr spannendes Duell ab. So trennten die amtierenden Schweizermeister Volodymyr Kasilov & Yulia Dreier und Davide Corrodi & Maja Kucharczyk in den WDSF-Turnieren jeweils nur wenige Marks. Mal zum Vorteil für das eine Paar, mal für das andere Paar. Doch wie würde eine Direktvergleich in einem Finale ausfallen?
Noch beim letzten Formtest anlässlich des Swiss Open in Frauenfeld setzte sich Vova & Yulia klar durch. Doch andere Wertungsrichter, andere Tagesform und alles konnte wieder anders ausfallen…
Einen Titel zu verteidigen oder einen Titel zu erobern führt mental zu unterschiedlichen Belastungen: Druck oder freudige Herausforderung?
Leider hatten die Standard-Paare aufgrund der geringen Teilnehmerzahl nur zwei Runden zu absolvieren. Da blieb wenig Zeit sich einzustimmen.
Beide Paare gelangen bereits im Halbfinale souveräne Vorstellungen. Davide & Maja gelang es sich im Finale noch weiter zu steigern. Vova & Yulia wirkten leicht angespannter und weniger frei.
Luca hat für uns die Details analysiert:
1° PLACE
DAVIDE CORRODI & MAJA KUCHARCZYK : This young couple danced their first championship in Adult category with determination and a great amount of energy, giving their performance the extra edge which convinced adjudicators to award them the title of Swiss national champions. Continuous improvement of posture, frame and footwork and maintaining their signature expressiveness will surely enable them to reach their future goals.
2° PLACE
VOLODYMYR KASILOV& YULIA DREIER: without doubt a very experienced and well-balanced couple which attracts attention easily. There were some distortions in Volodymyr’s frame due to incorrect position of elbows which spoiled the otherwise elegant and well-practiced performance. A very delicate and light look from Yulia complemented their style of dancing perfectly.
3° PLACE
DAVID BUCHEL & FLAVIA LANDOLFI: as always one of the most elegant couples on the floor, their performance was very consistent but lacked in shaping and energy. A greater awareness of correct posture from David and recovering back to vertical position after shapes and extensions would help as would greater body translation from Flavia in order to keep the frame more stable and wider.
4° PLACE
ROBERTO GARZO & GIULIA ZANLORENZI: Roberto and Giulia presented confident and energetic dancing with natural and pleasant expression but they do need to pay attention to their connection and frame. Roberto often over-extends his knees which, due to their height difference, doesn’t give Giulia the possibility to keep a stable connection. Frequent moments of crossing each other’s lines make the frame look smaller than it could be.
5° PLACE
MIKHAIL RYBALKIN & MARIIA TIMOFEEVA: good energy but lacking in coordination and togetherness. More attention on the correct use of body, leg and foot actions would help them improve the overall quality of their performance.
6° PLACE
PHILIPP HOFSTETTER & ANISSIA ENES : this young couple, still dancing in youth category, captured my attention. Improvement of basic technique of leg and foot actions, combined with their great energy and expression would help them improve their result greatly. Choreographic choices are not always a perfect choice for them and should be looked at.
Update (11.10.18)
Rund um die SM
Bereits im Vorfeld und auch nach der Schweizermeisterschaft konnte ich mich mit einigen Spitzenpaaren unterhalten. Interessant ist, dass die Gewichtung eines Titels für unsere Spitze, zwar persönlich sehr viel bedeutet, dass jedoch die internationalen Resultate für die weitere Karriere noch viel wichtiger eingeschätzt werden.
Wer wirklich weiterkommen will, sollte sich nicht allzu lange im Schein der SM-Resultate sonnen, sondern sich konsequent und beharrlich international weiterbilden und sich mit den besten Paaren messen. „Das bringt uns viel weiter!“ war die klare Aussage.
Dieser Fokus ist bewundernswert und zumindest den Finalisten aller Kategorien zu empfehlen.